lezen Reiswijzer

Blaffend gezelschap in de binnenlanden van Laos

Bekijk Sluit

Jolien Kempen reist al tekenend door Azië en, later, Australië. Vanaf haar bestemming deelt ze haar reisillustraties. Ditmaal: Muang Ngoy, Laos.

Datum
Auteur
Jolien Kempen
Illustrator

‘Charlie?! Come here boy, where have you gone? Charlieeeee.’ Met geveinsde dramatiek roepen mijn wandelgenoten en ik het weidse landschap in dat zich naast de zandweg uitstrekt. De afgelopen uren hebben we het zandpad gevolgd en zijn we het wilde Laotiaanse landschap in gehiked. Want hiken, dat doet vrijwel iedereen die naar Muang Ngoy reist. Dit afgelegen rivierdorpje in het noorden van Laos leent zich als perfecte startbasis voor wandeltochten door de wildernis en rijstvelden. Nu zijn we niet verdwaald maar wel onze gids kwijt, hij had blijkbaar plots iets beters te doen. Zonder iets te zeggen was hij direct voor ons uit gaan lopen toen we de modderige straatjes van Muang Ngoy verlieten. Zijn krulstaart en flapoortjes wipten vrolijk op en neer met zijn drafje en bij iedere bocht of bruggetje bleef hij geduldig op ons wachten.

Ik was het, na drie dagen in dit kleine dorpje met zijn onverharde straten en kleine houten winkeltjes, inmiddels gewend continu gevolgd of begeleid te worden door honden. Als je er eentje aanhaalde was je verzekerd van urenlang gezelschap, bedelende blikken naast de ontbijttafel en een kwispelende roedel op de veranda van je bungalow. Nu ben ik een hartstochtelijke fan van honden, klein en groot, jong en oud en zelfs schoon en viezig, dus ik was verheugd met onze nieuwe wandelgids die we Charlie noemden. Een paar bochten verder zagen we hem weer: hij stond met een soortgenoot op de helling toe te kijken hoe wij hen ploeterend naderden. Eenmaal boven draaide Charlie zich om en draafde de weg terug terwijl het andere hondje ons begroette en met ons mee begon te lopen. We wisten het zeker: we waren overgedragen aan een collegagids.

Deze zwarte slanke hond noemden we Zorro en zij liep met ons mee naar een nederzetting in het oerwoud, waar het was alsof we drie eeuwen terug in de tijd gelopen waren. Voor één euro aten we lunch van gebakken rijst en toen ik blootsvoets een wandelingetje door de rijstvelden maakte liep Zorro met me mee. Er zijn verschillende treks te volgen in de omgeving en ook overnachten in een van de dorpjes die je onderweg tegenkomt is mogelijk. Wij kozen ervoor om weer terug te keren naar Muang Ngoy en liepen in de dagelijkse middagregen terug, gevolgd door een jammerende koe die ons wanhopig probeerde bij te houden. Zorro zorgde ervoor dat ze een veilige afstand op ons behield, daar zijn gidsen nou eenmaal voor.

Die avond aten we Laap, een vlezige salade en dronken chocoladeshakes terwijl zowel Charlie, Zorro en twee nieuwe vriendjes onder onze tafel lagen. Als beloning voor hun trouw lieten we af en toe een stukje vlees of ananas vallen. Ik heb altijd al een hondje willen hebben en nu had ik er vier! Toen ik de volgende ochtend voorzichtig mijn bungalow aan de rivier opende om de zonsopkomst te begluren, schoof ik met de deur twee warme hondenlijven opzij en werd ik met springend enthousiasme begroet en besnuffeld. Hoewel ik adoptie heb overwogen moest ik na vijf dagen alle hondjes achterlaten en vertrok ik per bootje terug naar de beschaving. Met vermoeide wandelbenen en een toegenomen wens om ooit een hondje te nemen neuriede ik zachtjes ‘...and they call it puppylooohoove.’

Mijn tip: Muang Ngoy is te bereiken per boot vanaf Nong Khiaw of Muang Khua, een bootreis zou tussen 75.000 en 100.000 kip moeten kosten, afdingen is gebruikelijk. Het piepkleine dorpje aan de oever van de Nam Ou rivier, geflankeerd door weelderige bossen, rijstvelden en heuvels heeft pas sinds twee jaar elektriciteit. Wat er gebeurt met een dergelijke afgelegen gemeenschap wanneer zij door backpackers wordt ontdekt is terug te zien in de documentaire Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice, gemaakt door de Nederlander Daan Veldhuizen.

Bekijk ook

Ads for you!

Beste bezoeker,

We zien dat je waarschijnlijk een adblocker of andere software gebruikt die onze banners ontregelt.
Dat vinden we jammer, hiermee missen we inkomsten voor onze site die we hard nodig hebben.
Merk daarom onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.